Image

“Legende pe doua roti” – Expozitie de motociclete de epoca

Expoziţia a avut loc în perioada 15 mai – 5 iunie 2014, la Sun Plaza Shopping Center.


MZ ES250

Fabricată între anii 1956-1978.

DSCN4113
Motocicletele din seria ES au fost produse de către fabrica din Zschopau (Republica Democrată Germană) între anii 1956-1978.
Abrevierea “ES” provine de la “Einzylinder – Un cilindru” şi “Schwinge – Leagăn” definind astfel două dintre componentele importante ale mărcii: o motocicletă monocilindrică, cu un cuplu motor generos, construită pentru a asigura un plus de confort şi în acelaşi timp economică.
Motocicleta MZ ES a fost fabricată în mai multe variante de motorizare: 150 cc, 175 cc, 250 şi 300 cc.
Folosită atât în varianta solo cât şi în varianta cu ataş, est-germanul MZ ES este una dintre cele mai apreciate motociclete în perioada post-belica în tot Blocul Estic, inclusiv în România.


BMW R27

Fabricată între anii 1960-1966.

DSCN4115

DSCN4112
Bazat în principal pe modelul precedent (BMW R26), BMW R27 este singurul monocilindru de 250 cc produs de firma bavareză al cărui motor este montat pe tampoane de cauciuc.
Motorul dezvoltă 18 CP şi este cel mai puternic din această gamă. Între anii 1960 si 1966, BMW a produs 15.364 de exemplare din modelul R27, dar unele motociclete apar ca fiind fabricate in 1967. Această confuzie a apărut întrucât mulţi dealeri ai mărcii BMW, în perioada respectivă, au asimilat data înmatriculării cu ziua vânzării şi nu au pus accent pe data fabricaţiei.
BMW R27 reprezintă finalul motocicletelor monocilindrice produse de compania germană, cu acest model, BMW încheind fabricarea motoarelor de 250 cc.
Modelul de faţă a făcut parte din lotul de motociclete importat de Securitatea Română şi folosit de către motocicliştii din garda Preşedintelui Nicolae Ceauşescu.



Ural IMZ (Irbit Motorzykli Zavod) M61

Fabricată între anii 1958-1963.

DSCN4114
În 1958, păstrând aproape neschimbate cadrul şi transmisia bătrânului model M72, motocicleta M61 iesea de pe portile fabricii din Ural cu un nou motor boxer “650 cc OHV”, mai puternic.
În România comunistă s-au importat M61, puţine supravieţuind până astăzi.
Modelul de faţă este din 1963 şi de-a lungul vieţii sale nu a avut ani de inactivitate. A schimbat puţini proprietari, ce au îmbătrânit alături de ea.
În prezent, fabricantul rus şi-a externalizat producţia şi este singurul producator existent pe piaţa motocicletelor care livrează motociclete cu ataş.


BMW R50/5

Fabricată între anii 1969-1973.

DSCN4147

DSCN4116
Poate pare incredibil acum, dar la mijlocul anilor ’60, BMW aproape hotărâse să nu mai fabrice motociclete. Fabricantul german, datorită avansului luat de motocicletele produse în Italia sau Marea Britanie în domeniul tehnologic, hotărâse să se concentreze pe piaţa profitabilă a construcţiei de automobile, o mişcare care ar fi trebuit să redreseze financiar compania.
Una dintre motocicletele de top ale firmei, BMW R60/2, era întrecută la performanţe de către motocicletele japoneze, britanice şi italieneşti.
Sportiva R69S era disponibilă cu o furcă telescopică şi ceva mai mulţi cai putere, dar tot era destul de lentă. Ambele modele prezentau caracteristici învechite, cum ar fi instalaţia electrică pe 6V sau aprinderea cu magnetou.
Dacă BMW voia să mai fabrice motociclete, se impunea o schimbare radicală. Din fericire, compania a găsit soluţia şi a adus pe piaţă o motocicletă nouă: BMW R50/5.

În 1964, compania BMW ia decizia de a rămâne pe piaţa fabricanţilor de motociclete şi il angajează pe inginerul Hans-Günther von der Marwitz, care până atunci lucrase pentru compania Porche. Acestuia i se încredinţează sarcina de a desena o motocicletă nouă, care urmează a fi fabricată în suburbia Berlinului – Spandau, în loc de München.
Seria Slash 5 (R50/5, R60/5 şi R75/5 de 500, 600 şi respectiv 750 cc), este anunţată pentru sezonul 1970 şi a reprezentat o revoluţie în designul motocicletelor BMW.
Ce este cel mai important, este primul model de motocicletă din istoria BMW cu electromotor. Ca o ironie a sorţii, seria /5 reprezintă finalul motocicletelor BMW cu pornire la picior (kick-starter).
Motocicleta de faţă a făcut parte dintr-un lot important de Securitate în anul 1971, şi a fost folosită în garda lui Nicolae Ceauşescu. În anul 1986 este trecută în patrimoniul Miliţiei, de unde este achiziţionată dupa Revoluţie de către o persoană fizică.


Triumph Thunderbird 6T

Fabricată între anii 1949-1966.

DSCN4149

DSCN4117

DSCN4150
Triumph Thunderbird este unul dintre succesele fabricii britanice.
Produs pentru prima dată în 1949, are o rată de construcţie de aproape 20 de ani, în forma originală fiind fabricat până în anul 1966. Numele “Thunderbird” este folosit pentru trei modele distincte ale companiei Triumph.
Triumph, în încercarea sa de a cucerii piaţa americană, propune modelul “Thunderbird” (650 cc) care este o evoluţie a modelului “Speed Twin” (500 cc).
Designer-ul acestuia este legendarul Edward Turner, poate cel mai de succes designer de motociclete ale vremii (o creaţie a sa este Ariel Square 4).
În anul 1953 Marlon Brando joacă în filmul “The wild one” pe un Thunderbird din 1950 şi devine un simbol al libertăţii, crescând astfel spectaculos vânzările modelului.
Modelul de faţă este fabricat în anul 1958.


BMW R60/2

Fabricată între anii 1960-1969.

DSCN4118

DSCN4152

DSCN4154

DSCN4119
Una dintre motocicletele amiral al fabricantului german din perioada anilor 1960, BMW R60/2 face parte din ultima serie de motociclete produse cu un cadru pe care se monta direct ataşul.
Împreuna cu fraţii gemeni BMW R60 şi BMW R60US (model fabricat special pentru export în Statele Unite), BMW R60/2 este fabricat în 20.133 de exemplare.
Motocicleta se bucură de apreciere datorită suspensiei spate confortabile precum şi a furcii faţă de tip Earles, care incurajau plimbările pe şoselele germane.
În varianta cu ataş, de cele mai multe ori, veţi întâlni pe străzi R60/2 împreună cu un ataş Steib S350 sau TR500, construite special pentru acest model.
Plimbarea cu un BMW R60/2, în varianta solo sau chiar în ataşul motocicletei, va ramâne o experienţă de neuitat.


Zundapp KS600 (Kardan Sport 600)

Fabricată între anii 1938-1941.

DSCN4120

DSCN4156
Lansat în 1938, KS600 avea un motor boxer de 597 cc care dezvolta 28 CP. Motocicleta a fost de cele mai multe ori livrată cu un ataş Steib. La vremea cand rula pe şoselele din Europa, KS600 era considerată una dintre cele mai rapide motociclete.
KS600 s-a bucurat de apreciere şi în rândul Armatei Române, împreună cu BMW R12 fiind una dintre motocicletele de categorie grea ale forţelor militare.
Între anii 1949 şi 1950, fabrica mai produce câteva zeci de exemplare de KS600, ulterior reutilizând, cu câteva modificari, motorul de 600 cc pentru echiparea unei noi motociclete: Zundapp KS601.
Modelul de faţă a fost livrat Armatei Germane şi se află în plin proces de restaurare.


BMW R61

Fabricată între anii 1938-1941.

DSCN4121

DSCN4160

Modelul R61 a fost prezentat pentru prima oară la Salonul de la Berlin din 1938, împreună cu alte 3 motociclete lansate în acelaşi an: BMW R51, R66 şi R71.

Diferenţa majoră la modelele prezentate, faţă de ceea ce lansase până atunci BMW era folosirea, pentru prima oară în istoria mărcii germane, suspensiei spate telescopice.
BMW R61 a fost fabricat între anii 1938-1941 şi este continuatorul modelului BMW R6, o motocicletă fabricată doar în anul 1937, în 1850 de exemplare, compania folosind la modelul R6 pentru prima oară în istoria BMW un motor cu o capacitate de 600 cc.
Modelele R61 şi R71 au fost folosite de-a lungul întregii Europe (şi în România interbelică s-au bucurat de apreciere), de la Canalul Mânecii până la Volga, fiind folosite chiar şi în campaniile militare din Africa. Aceste modele, dincolo de imaginea de motociclete “fasciste” reprezintă un etalon de calitate şi fiabilitate.
În România post-belică, BMW R61, drept recunoaştere a capacităţilor sale, primeşte eticheta de “Regină a şoselelor”, ulterior această denumire fiind preluată de către mai mica surată MZ 125 (foarte populară la noi în ţară începând cu anii ’60).
De-a lungul vremii, motocicleta de faţă a fost în posesia a numai doi proprietari: achiziţionată din magazin în anul 1942 de către domnul Istrate I. din judetul Prahova, intră în posesia actualului deţinator în 1995.


BMW R12

Fabricată între anii 1935-1942.

DSCN4122

DSCN4162

DSCN4163
În anul 1935, compania BMW a demarat producţia unei motociclete pentru dotarea poliţiei şi unităţile armatei germane de transmisiuni şi recunoaştere.
Modelul R12 prezintă un cadru de tip rigid, fiind fabricat din tablă ambutisată.
Furca faţă este de tip telescopic, iar roţile, echipate cu anvelope având aceleasi dimensiuni – 3.75×19, sunt interschimbabile. Greutatea motocicletei este de 185 kg, masa maximă fiind de 300kg.
Motocicleta se livra atât în varianta solo, cât şi în cea cu ataş, pe care se putea monta o mitralieră tip MG34 sau MG42.
Modelul este unul dintre cele mai populare, fiind folosit cu predilecţie de către armatele Axei, în perioada interbelică bucurându-se şi de aprecierea militarilor români.


Zundapp K500 (Kardan 500)

Fabricată între anii 1934-1940.

DSCN4165

DSCN4167

DSCN4170
Fabricantul german Zundapp a fost senzaţia anului 1933 la Show-ul Moto din berlin, unde, în urma unui efort financiar incredibil, a expus nu mai puţin de 6 noi modele, toate desenate pe planşa faimosului inginer Richard Kuchen.
Noua serie “K” se distingea prin cadrul construit din tablă de oţel presată, folosit la modelele expuse: monocilindrice de 175 şi 200 cc, boxerele K400 şi K500 şi modelele în 6 cilindrii K600 şi K800.
K500 a avut ca primă destinaţie livrarea către populaţia civilă, ulterior, dupa izbucnirea celui de-al Doilea Război Mondial, producţia fiind destinată aproapte exclusiv pentru înzestrarea Wehrmacthului.
O motocicletă robustă şi bine finisată, care a avut parte şi de dotări deosebite, cum ar fi plăcuţele din aluminiu pentru picioare care aveau şi rol de cric (la fel ca la modelul expus).
Modelul de faţă, restaurat în întregime de către proprietar, a fost scos la lumină în anul 2012 într-o stare deficitară, după decenii de depozitare a motocicletei în condiţii nu tocmai favorabile, şi a fost repus pe roţi în aproximativ un an de la achiziţionare.


MZ BK350

Fabricată între anii 1952-1959.

DSCN4125

DSCN4169

DSCN4171
Modelul BK350 îşi trage numele din abrevierea descrierii motocicletei “Boxer Kardan”, 350 fiind numărul de centimetri cubi şi este un produs al fabricii de motociclete MZ din Zschopau. Produsă între anii 1952-1959, motocicleta a purtat iniţial numele de IFA BK350 şia a fost prezentată în anul 1951 la Expoziţia din Leipzing.
BK350 se deosebeşte de suratele din categoria mijlocie printr-o construcţie aparte a motorului, fiind propulsată de un boxer în 2 timpi, acest tip de motor fiind folosit la puţine vehicule.
Bk350 a fost prima motocicletă fabricată în fosta fabrică DKW după război, fiind totuşi puţin răspândită, statul german considerând că un singur model de motocicletă de capacitate mare, este sficient (BK avea concurent direct Simson Awo 250).
MZ BK350 a fost construită şi in Japonia (sub o altă denumire), între anii 1955 şi 1960.


Auto-Moto

Fabricată între anii 1921-1927.

DSCN4180

DSCN4175
Pionier în industria construcţiei de motociclete, fabricantul francez Automoto a construit o mare varietate de motociclete, folosind diverse cilindre de la producatori consacraţi, cum ar fi JAP, Villiers, Yurcher sau Chaise.
În anii ’30, compania fuzionează cu firma Peugeot şi motocicletele ieşite pe poarta fabricii sunt identice pentru cele două mărci, diferenţa fiind doar de nume.
În perioada de producere, motocicletele firmei Automoto erau recunoscute ca motociclete solide, bucurându-se de recunoaştere în rândul motocicliştilor francezi.
Îm anii ’60, se renunţă la folosirea în paralel a denumirilor Peugeot/Automoto, toate produsele iesite de pe poarta fabricii purtând numai numele Peugeot.
Modelul de faţă este un Automoto fabricat în anul 1924, având un motor de 175 cc în doi timpi.


Zundapp EM249

Fabricată între anii 1925-1927.

DSCN4173
Prima motocicletă de 249 de cc dezvoltată de fabricantul german dupa Zundapp EM200 cc. Abrevierea EM vine de la EinheitsModell. Acest model de motocicletă a fost construit între anii 1925-1927. La o masă proprie de 80kg, atingea o viteză maximă de 80 km/h.
Motocicleta de faţă a fost achiziţionată în anul 1925 de către Ralph Meyer din oraşul Freiburg, Germania, şi a fost folosită de acesta până în anul 1956, achiziţia unei motociclete mai moderne determinându-l să o depoziteze într-o anexă a casei.
A fost achiziţionată de proprietarul actual în acest an, este o motocicletă care nu a fost alterată, are vopseaua originală. Este funcţională iar cu mici intervenţii poate fi capabilă oricând să parcurgă kilometri în şir.


LA MONDIALE

Fabricată între anii 1924-1934.

La Mondiale

La Mondiale
Compania belgiană “La Mondiale” a fost fondată de fraţii Georges şi Eugene Morel.
În 1910 au început fabricarea la Amsterdam a unui şasiu pentru un autovehicul de mic litraj, producţia continuând timp de 10 ani. În 1920, fraţii Morel părăsesc Amsterdamul şi se mută la Brussels pentru a începe producţia de motociclete alături de partenerul lot, G. Neve.
În 1923 este prezentat prototipul motocicletei la Salonul Internaţional de la Brussels, fiind printre primii fabricanţi de motociclete construite pe baza unui cadru din tablă ambutisată.

Părţile tehnice ale motocicletei erau în mare parte ascunse vederii datorită carenajului metalic, iar furca faţă este realizată din profil metalic triunghiular.
Motocicleta este prezentată cu 3 modele: De Luxe, Sport şi Touring.
Modelul “De Luxe” devine favoritul femeilor care pilotau motociclete, avand o poziţie de condus pretabilă persoanelor scunde. Motorul este concepţie proprie, un monocilindru în doi timpi de 308 cc.
Modelul de faţă, “Sport”, este fabricat în anul 1926 şi este echipat cu un motor Villiers în doi timpi.


Carpaţi Super

Fabricată între anii 1962-1968.

Carpati Super
Considerată prima motoretă de fabricaţie românească, în fapt o copie reuşită a Simsonului Suhl SR.
Motoreta Carpaţi a fost produsă în doua variante: Carpaţi (49 cm3) şi Carpaţi Super (68 cm3).
Producţia a demarat la începutul anilor ’60. Vehiculul era conceput pentru două persoane şi s-a dorit a fi cât mai ieftin pentru a fi accesibil populaţiei de rând – nu era necesară purtarea căştii de protecţie.


Vespa VBB 150

Fabricată între anii 1960-1966.

Vespa VBB 150

DSCN4189
Lansată la începutul anului 1960 împreună cu surata germană de 125 ccm, “viespea” italiană de 150 îşi propunea să fie un scuter urban confortabil, fiabil şi utilizabil cu preponderenţă în aglomerările urbane ale Italiei.
Şi pentru că în scurt timp de la ieşirea primului exemplar pe porţile uzinei Piaggio reuşeşte să fie scuterul preferat al tuturor iubitorilor de două roţi, fabricantul italian livrează într-o perioadă scurtă (între 1960-1966) un număr impresionant de unităţi: 348.811.
Vespa VBB150 este un scuter care continuă să ruleze de mai bine de 50 de ani.


Cezeta 501

Fabricată între anii 1957-1964.

Cezeta 501

DSCN4190
Lansat în anul 1957, Cezeta 501 îşi propunea să fie un adevărat rege printre scutere.
Cu un design care nu seamănă cu nimic existent pe piaţă şi parcă inspirată din “era spaţială”, cu forme generoase, largi, în contradicţie cu roţile, Cezeta îşi câştigă în foarte scurt timp nenumăraţi admiratori.
Suporterii scuterului îl îndrăgesc atât de mult încât îi adaugă porecla “Porcul” şi nu în sensul de jignire, ci doar de admiraţie faţă de un scuter care “râma” fără probleme ca nici un altul la acea vreme.

Atipic pentru scutere, rezervorul este poziţionat deasupra roţii faţă, “nasul” fiind folosit pe post de portbagaj.
Scuterul Cezeta a fost proiectat şi produs în fosta Cehoslovacia în perioada 1957-1964, în uzina din localitatea Stakonice.
Cezeta a fost exportat în zeci de state de pe toate continentele, mai puţin în România, unde a fost comercializat oficial Manet-ul.
În 1964 s-a testat prototipul cu motor de 250 cc, dar din păcate totul a rămas la stadiul de proiect.


Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s